Sparrausta kivijalkakauppojen markkinointiin ja digiosaamiseen

Kivijalka kuntoon -hankkeessa parannetaan kivijalkayritysten liiketoimintaosaamista Huittisissa, Kankaanpäässä, Uudessakaupungissa ja Loimaalla. Maksuttomiin koulutuksiin ovat uudetkin yrittäjät vielä tervetulleita.

Satakunnan ammattikorkeakoulun Kivijalka kuntoon -hanke kouluttaa ja valmentaa kivijalkayrittäjiä ja yritysten henkilökuntaa muun muassa markkinoinnissa, myynnissä, somen käytössä sekä verkkokauppaosaamisessa. Tarve on kummunnut kuntien elinkeinotoimijoilta sekä yrittäjiltä itseltään.

– Verkkokaupan räjähdysmäinen kasvu, ajankäytön muutokset ja toimintaympäristön muuttuminen ovat uhkia kivijalkakauppiaille. Haastattelemalla yrittäjiä ja elinkeinotoimia saatiin vahvistusta sille, että markkinointi- ja myyntiosaamiseen toivotaan koulutusta. Tavoitteena on lisäksi nostaa kivijalkayritysten arvostusta niiden alueella, Mikko Lehtonen Satakunnan ammattikorkeakoulusta kertoo.

Syksyllä 2016 käynnistyneen hankkeen maksuttomiin koulutuksiin osallistui ensimmäisen vuoden aikana yli 120 yritystä.

– Koulutuksissa on paljon keskusteltu pienryhmissä ja pureskeltu yritysten asioita sekä ideoitu yhdessä. Valmennusten pääpaino on ollut markkinoinnissa ja digimaailmassa. Esimerkiksi Google unohtuu monilta. Maksuttomastikin voi huomattavasti parantaa yrityksen hakukonenäkyvyyttä ja tarjota tietoa potentiaalisille asiakkaille. Jos esimerkiksi sijaintitiedot eivät ole helposti saatavilla, asiakas ei ehkä jaksa nähdä vaivaa.

Lehtonen kertoo, että paras palaute toteuttajille on ollut se, että putiikeissa on oikeasti viety asioita käytäntöön.

– On panostettu myymälään, otettu somekanavia käyttöön ja mietitty niiden sisältöjä. Kaikki nämä ovat tärkeitä mm. yrityksen brändin kannalta, hän muistuttaa.

Elokuun 2018 loppuun jatkuvan hankkeen tapahtumiin ovat edelleen myös uudet yrittäjät tervetulleita. Keväällä paneudutaan muun muassa mainostekstaukseen, kanta-asiakasmarkkinointiin ja verkkokauppaan.

Kivijalka kuntoon -hanketta rahoittavat Satakunnan ELY-keskus ja Varsinais-Suomen ELY-keskus maaseuturahastosta. Mukana SAMKin kanssa yrityksiä sparraavat Huittisten elinkeinotoimi, Huittisten Yrittäjät, Kankaanpään kaupunki, Kankaanpään Yrittäjät, Loimaan yrityspalvelut, Loimaan kauppa ja palvelut -yhdistys, Uudenkaupungin yrityspalvelut sekä Uudenkaupungin Yrittäjät.

Uusikaupunkilaisen Kenkäkauppa Alinan yrittäjä Outi Nurmi kertoo. Leena Sääski ja Mikko Lehtonen kuuntelevat.

Uusikaupunkilaisen Kenkäkauppa Alinan yrittäjä Outi Nurmi (oik.) sanoo, että tänä päivänä kivijalkayrittäjän valtti on erikoistuminen. Nurmi perusti persoonallisen omalla konseptilla toimivan kenkäkaupan 14 vuotta sitten. Pikkukaupungin turistikohteeksi muodostuneeseen kenkäkauppaan saapuu väkeä bussilasteittain etenkin kesäaikaan. Viime vuonna kenkäkauppa Alina sai Uudenkaupungin matkailuoppaiden 19. kerran jaetun opaspäivän ruusun osoituksena, että on tehnyt kaupunkia myönteisellä tavalla tunnetuksi. Leena Sääski ja Mikko Lehtonen kuuntelevat.